T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
S2 Opetuksen sisältöjä ovat kristinusko, muut uskonnot ja uskonnottomuus suomalaisessa kulttuurissa ja arjessa. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon uskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa. UE S2: Opetuksessa tutkitaan Suomen uskonnollista ja katsomuksellista nykytilaa ja sen taustaa sekä uskonnottomuutta. Alustavasti tutustutaan ekumeniaan sekä tarkastellaan uskontoja mediasta ja populaarikulttuurista otetuilla ajankohtaisilla esimerkeillä. (UE 6L T5 S2 VALT 506)
Tavoitteena vuosiluokalla 6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
Kolmen suuren uskonnon juurilla
Tavoitteena on tutustua Jerusalemiin ja havaita sen olevan keskus sekä kristinuskolle, juutalaisuudelle että islamille. Oppilas havaitsee, että kolmella isolla uskonnolla on paljon yhteisiä tärkeitä paikkoja.
Oppilaat voivat seikkailla vapaasti vanhan kaupungin kaduilla ja nautiskella näkymistä.
Opettaja voi ohjata oppilaita löytämään mm. seuraavat paikat:
Golgata, Itkumuuri, Kalliomoskeija ja Temppelivuori.
Bonustehtävänä on selvittää, mikä paikka liittyy mihinkin uskontoon.
Opettajan kommentit
Oppilaat nauttivat vapaasta seikkailusta Jerusalemin kaduilla. Raamatun paikat muuttuvat konkreettisemmiksi ja todeksi. Parasta oli se, että osa oppilaista löysi sattumalta tärkeitä upeita paikkoja ja lähtivät oma-aloitteisesti etsimään niistä lisää tietoa.
Oppilaiden kommentit
Google Street Viewn käyttö on hauskaa. Siistiä nähdä, miltä Raamatun ikivanhat paikat oikeasti näyttävät nykyään.