Yhteistoiminta eri ikäisten lasten kanssa

Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator). 

Eri-ikäisten lasten yhteistyö on monella tavalla palkitsevaa kaikille. 

Katso kuinka Espoossa on järjestetty esi-ja alkuopetuksen pedagogisen yhteistyön malli tussitaikureiden taiteilemana: Espoon esi- ja alkuopetuksen pedagogisen yhteistyön toimintamalli - YouTube 

Kohti yhtenäistä toimintakulttuuria

Yhteistyön tavoitteena on, että varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus muodostavat johdonmukaisen, lapsen kasvua ja oppimista tukevan jatkumon. Espoossa opetusta kehitetään opetussuunnitelmallisesti ja pedagogisesti yhtenäisenä kokonaisuutena eheän oppimispolun varmistamiseksi.

Eri-ikäisten lasten ryhmätyöskentelyllä on monia hyötyjä, jotka liittyvät sekä oppimiseen että sosiaaliseen kehitykseen. Lapset voivat oppia toisiltaan erilaisia tietoja, taitoja ja näkökulmia. He voivat myös harjoitella vuorovaikutusta, yhteistyötä ja konfliktien ratkaisua erilaisten ihmisten kanssa. Eri-ikäisten lasten ryhmässä lapset saavat myös tukea ja kannustusta sekä nuoremmilta että vanhemmilta lapsilta, mikä vahvistaa minäpystyvyyden tunnetta. 

Toimintakulttuuria kehitetään muun muassa kokeilemalla monipuolisia työtapoja, uusia ratkaisuja oppimisympäristöihin sekä kehittämällä ammatillista osaamista yhteistyöverkostoissa ja alueellisen yhteistyön avulla. Lisäksi lapset voivat kokea pysyvyyttä ja jatkuvuutta ihmissuhteissaan siirtyessään esiopetuksesta perusopetukseen ja luokkatasolta toiselle.

Tästä osioista löydät valmiita testattuja toimintaideoita eri-ikäisten lasten ja oppilaiden kanssa yhteisesti toteutettavaksi.