Pulpetin päällä ohjelmointia

Ohjelmointiosaaminen  

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.

S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (1lk) 

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.

S1 On sama kuin T1 edellä.

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva pallomatosta, jonka päällä on eläinhahmo.
Ohjelmointikortit.pdf

Pulpetin päällä ohjelmointia

Kesto: 20-30 min.

Pari- tai ryhmätyöskentely.

Tarvitaan pieniä eläinhahmoja ja alusta pulpetille.

Paperia ja kyniä.

Liitteenä nuolikortit. 

Vinkki: Tehtävää voi eriyttää vaihtamalla nuolikorttien määrää koodia tehdessä.

Opettajan kommentti

Oppilaat tekivät hienosti yhteistyötä ja olivat innokkaasti mukana.