T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten.
S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Opetellaan tunnistamaan merkkien koostumukset radikaaleista. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.
6 luokka:
Opetellaan kieltä monipuolisesti liikkuen, laulaen, pelaten, leikkien ja kuvien avulla.
Kieltä myös kuunnellaan, puhutaan ja kirjoitetaan.
Harjoitellaan sanastojen ja sanakirjojen käyttöä.
Opiskellaan uusia ja monimutkaisempia kirjoitusmerkkejä ja sanojen etsimistä itse.
Käytetään perinteisiä ja internetistä löytyviä sanakirjoja.
Tutustutaan kiinan kielen kirjoittamiseen tietoteknisin apuvälinein.
Käytetään erilaisia sovelluksia kirjoitusmerkeillä kirjoitettaessa.
Kasvatetaan sanavarastoa sekä pinyiniä että kirjoitusmerkkejä käyttäen.
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6 luokilla
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.