T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.
Espoon näkökulma
Digitaalinen työskentely: esim. valokuva, kuvankäsittely, graafinen suunnittelu, esitysgrafiikka, koodaus.
Kuvallisen viestinnän keinojen käyttäminen esim. värillä vaikuttaminen.
Tulevaisuuden työelämävalmiudet: tiedon visualisointitekniikat, luova ongelmanratkaisu, monilukutaito
elokuvallinen ajattelu ja liikkuvan kuvan perusteita: esim. kuvakerronta, kuvakulmat, kuvakoot, vastakuvat. Fiktio, dokumenttielokuva.
(KU 7-9lk T6 S2 VALT 807 Espoo 807)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
seuraa teknologiaan liittyvää ajankohtaista keskustelua.
etsii ratkaisuja monimutkaisiin digitaalisten ympäristöjen ongelmiin eri lähteistä.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
kannustaa muita oppilaita digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen käyttöön.
osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
osaa valita julkaisutarkoitukseen soveltuvan kuvaformaatin ja muokata tiedoston julkaisuun sopivaan resoluutioon.