T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten.
S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.
Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa mahdollisuuksien mukaan, kerätään esimerkiksi omia tuotoksia sähköiseen muotoon .
Käytetään oman kielitaidon arviointiin Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta portfoliota.
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
osaa liittää laitteen langattomaan verkkoon.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
Me and music: yhteisöllinen kirjoitustehtävä + suullinen esittely
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T3, T6, T8, T9 ja T11. Jokainen oppilas tekee oman dian yhteiseen Slides-pohjaan. Dialla oppilas kertoo itsestään ja musiikista. Tehtävässä harjoitellaan myös vastuun ottamista yhteisöllisessä työskentelyssä ja yhteisen tiedoston muokkaamista. Kun diat ovat valmiit, esitellään oma dia vielä luokan edessä muille. Tässä tehtävässä on oiva tilaisuus hyödyntää oppilaiden informaalin oppimisen kautta kertynyttä kielitaitoa. Musiikkia harrastavat oppilaat saavat myös mahdollisuuden toimia aiheen asiantuntijoina ja pääsevät esittelemään itselleen tärkeää harrastusta.
Pelillistetty oppimiskokonaisuus: matkatoimistot
Tässä pelillisessä kokonaisuudessa harjoitellaan tvt-taitoja, yhteistyötaitoja sekä matkailuun ja lomailuun liittyvää sanastoa englanniksi. Opettajan eli pelinjohtajan ohjeet löytyvät Slides-tiedostona tästä. Aikaa projektiin kuluu 5 tuntia + 1 tunti tuotoksien esittelyyn matkamessujen muodossa. Tästä löydät ohjesivuston opettajalle ja tästä tarkan oppituntisuunnitelman kokonaisuuden toteuttamiseksi. Testiryhmän oppilaat ottivat tehtävän vastaan innostuneesti. He työskentelivät projektin parissa hyvin aktiivisesti. Tehtävän tehneet oppilaat muistelivat tätä kokonaisuutta hyvillä mielin vielä vuotta myöhemmin. "Niin se matkatoimistojuttu. Se oli tosi kiva."