T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin esim. lauluja, videoita, tarinoita, sarjakuvia ja autenttisia kielenkäyttötilanteita.
Kirjoitusmerkkejä harjoitellaan erilaisten kirjoitus- ja motoristen harjoitteiden avulla leikkimielisesti.
(Venäjä 4-6 T11 Espoo, s. 282)
S3 Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien ja haastattelujen yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Harjoitellaan ääntämistä ja intonaatiota.
Harjoitellaan hyödyntämään koko kielitaitoa ja käyttämään tekstin tuottamisessa tarvittavia apuvälineitä, kuten sanakirjoja.
Sanastoa ja rakenteita opetellaan sekä suullisesti että kirjallisesti monenlaisten tuotosten avulla (esimerkiksi sarjakuva kesälomasta tai esittely lemmikistä).
(Venäjä A2 4-6L, T11 valt. S3 ja Espoo, 4L s. 262, 5L s. 266, 6L s. 270)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
osaa hakea työskentelyergonomiaa parantavia apuvälineitä ja ymmärtää niiden merkityksen.