Esi-1-2 luokkien digihyrrät

Ohjelmointiosaaminen  

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.

S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (1lk) 

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.

S1 On sama kuin T1 edellä.

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa on kaksi lelua, jotka näyttävät ihmisroboteilta. Toinen ohjaa toista koskemalla olkapäähän.

Ohjelmoisitko kaveria?

Kesto: 20 minuuttia

Parityöskentely

Ohjelmointi ilman laitetta


Vinkki: Ohjeita on hyvä antaa ensin suullisesti. Kun tämä sujuu, niin ohjelmoija voi käyttää kosketuskäskyjä, äänimerkkejä, nuolia tai muita symboleja. Muita tapoja toteuttaa ohjeita voidaan keksiä yhdessä luokan kanssa. 

Katso lisää Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1– 6 s. 9. www.mediataitokoulu.fi/ohjelmointi_alakoulu.pdf 

Opettajan kommentti

Tämä oli kiva leikki, joka oli helppo toteuttaa. Oppilaat innostuivat tehtävästä.