T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin.
S3 Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.
Hyödynnetään oppilaiden informaalisen oppimisen kautta karttunutta kielitaitoa
Rohkaistaan esiintymään englanniksi
Tavoitteena vuosiluokalla 5
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
osaa jäsennellä tietoa käsitekartalle.
osaa esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.