T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä
S1 Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.
Tutustutaan omassa koulussa ja lähiympäristössä puhuttuihin kieliin.
Kytketään luokassa tai koulussa puhuttuja kieliä arkipäivän opetukseen.
Tutustutaan englanninkielisiin maihin ja kulttuureihin.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
Forms-tehtävä: adjektiivien käyttö ja vertailumuodot T3 (ja T11)
Tämän tehtävän avulla niin oppijalle itselleen kuin opettajalle selviää, ymmärtääkö oppilas a) mitä adjektiivit ovat, b) mitä adjektiivien vertailulla tarkoitetaan ja c) adjektiivien vertailumuodot. Tehtävä kohdistuu opetussuunnitelman tavoitteisiin T3 (rakenteiden ymmärtäminen) sekä T11 (rakenteiden käyttö omissa ilmaisuissa), painotus tavoitteessa T3.
Harjoiteltavina digitaitoina:
Oppilas osaa:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen. (T11)
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla. (T11)
Minä supersankarina
Tässä kirjoitustehtävässä harjoitellaan tavoitteita T3, T6, T9 ja T11. Oppilaat keksivät tehtävässä itsellensä supersankari alter egon. Ennen tätä oppimistehtävää voi yhdessä lukea vaikkapa Captain Underpants -kirjasarjan ensimmäisen osan: katso tähän liittyvä tehtävä tavoitteen T10 alla.
Tämä tehtävä on oiva mahdollisuus kannustaa oppilaita käyttämään informaalin oppimisen kautta kertynyttä kielitaitoaan. Lisäksi supersankareita paremmin tuntevat oppilaat saavat toimia aiheen asiantuntijoina! Tässä on siis mainio tilaisuus huomioida oppilaiden erilaisia osaamisalueita sekä vahvuuksia. Tämä tehtävä kannustaa lisäksi oppilaita oman luovuuden ja mielikuvituksen käyttöön. Hauskuus on sallittua!
Forms-tehtävä: harrastusvälineitä ja have-verbi
Ennen tehtävään ryhtymistä oppilaiden kanssa on harjoiteltu sekä harrastusvälineitä että hvae-verbin käyttöä. Tästä löytyy sanastomoniste harrastusvälineisiin. Tehtävässä harjoitellaan opetussuunnitelman tavoitteita 3 (kielen rakenteiden ymmärtäminen) ja 11 (rakenteiden käyttö omissa ilmaisuissa).