T3

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä 

S1 Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. 

Tutustutaan omassa koulussa ja lähiympäristössä puhuttuihin kieliin.

Kytketään luokassa tai koulussa puhuttuja kieliä arkipäivän opetukseen.

Tutustutaan englanninkielisiin maihin ja kulttuureihin.

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Forms-tehtävä: adjektiivien käyttö ja vertailumuodot T3 (ja T11)

Tämän tehtävän avulla niin oppijalle itselleen kuin opettajalle selviää, ymmärtääkö oppilas a) mitä adjektiivit ovat, b) mitä adjektiivien vertailulla tarkoitetaan ja c) adjektiivien vertailumuodot. Tehtävä kohdistuu opetussuunnitelman tavoitteisiin T3 (rakenteiden ymmärtäminen) sekä T11 (rakenteiden käyttö omissa ilmaisuissa), painotus tavoitteessa T3.

Harjoiteltavina digitaitoina:

Oppilas osaa:

Minä supersankarina

Tässä kirjoitustehtävässä harjoitellaan tavoitteita T3, T6, T9 ja T11. Oppilaat keksivät tehtävässä itsellensä supersankari alter egon. Ennen tätä oppimistehtävää voi yhdessä lukea vaikkapa Captain Underpants -kirjasarjan ensimmäisen osan: katso tähän liittyvä tehtävä tavoitteen T10 alla.

Tämä tehtävä on oiva mahdollisuus kannustaa oppilaita käyttämään informaalin oppimisen kautta kertynyttä kielitaitoaan. Lisäksi supersankareita paremmin tuntevat oppilaat saavat toimia aiheen asiantuntijoina! Tässä on siis mainio tilaisuus huomioida oppilaiden erilaisia osaamisalueita sekä vahvuuksia. Tämä tehtävä kannustaa lisäksi oppilaita oman luovuuden ja mielikuvituksen käyttöön. Hauskuus on sallittua!

Minä supersankarina

Forms-tehtävä: harrastusvälineitä ja have-verbi

Ennen tehtävään ryhtymistä oppilaiden kanssa on harjoiteltu sekä harrastusvälineitä että hvae-verbin käyttöä. Tästä löytyy sanastomoniste harrastusvälineisiin. Tehtävässä harjoitellaan opetussuunnitelman tavoitteita 3 (kielen rakenteiden ymmärtäminen) ja 11 (rakenteiden käyttö omissa ilmaisuissa).

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja