T9

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita 

S3 Opetellaan kuulemaan ja puhumaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisissä ympäristöissä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri ja kiinnostuksen kohteet. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. 

Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa.

Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning.

Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä.

Rohkaistaan käyttämään kielitaitoa kansainvälisessä Espoossa.

Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri.

Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita.

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas:

Kirjoitusehtävä: uudenvuodenlupauksia

Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T6, T8, T9 ja T11.

Kirjoitustehtävä uudenvuodenlupaukset

Mentimeter apuna vuorovaikutuksessa ja osallistamisessa

Mentimeterin avulla pystyy osallistamaan oppilaita. Se on oiva työkalu vuorovaikutukseen ja oman mielipiteen kertomiseen. Opettajan täytyy luoda itselle tili. Saatavilla on myös maksuton versio, joka riittää ainakin alakoulussa vallan mainiosti. Oppilaiden ei tarvitse kirjautua, vaan he liittyvät opettajan luomaan Mentimeteriin koodin avulla.

Oppilaiden vastauksia voi käydä läpi ensin vaikka parin kanssa ja sitten vielä koko ryhmän kesken.

Esim.

Eheytetty oppimistehtävä: supersankarit maapalloa pelastamassa

Tässä tehtävässä harjoitellaan englannin oppiainetavoitteita T3, T6, T9 ja T11. Tehtävä on ollut osa 5.-luokkien MOK-opiskelukokonaisuutta. Kokonaisuuteen integroituu ympäristöoppi ja sen oppiainetavoitteet T1, T3, T10 ja T11. Tässä projektissa harjoitellaan myös yhteisöllistä työskentelyä, sillä tehtävän suunnitteluvaihe tehdään yhdessä ryhmän kanssa. (Yhteinen työskentelypohja oikealla alhaalla.) Oppilaat tekivät tuotoksena videon, jossa heidän suunnittelemansa supersankari kertoo itsestään ja työstään maapallon hyväksi. Tehtävä on mahdollista toteuttaa myös kirjallisena versiona.

Supersankarit maapalloa pelastamassa
Supersankarit maapalloa pelastamassa

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja