T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita
S3 Opetellaan kuulemaan ja puhumaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisissä ympäristöissä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri ja kiinnostuksen kohteet. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa.
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning.
Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä.
Rohkaistaan käyttämään kielitaitoa kansainvälisessä Espoossa.
Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri.
Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas:
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Kirjoitusehtävä: uudenvuodenlupauksia
Mentimeter apuna vuorovaikutuksessa ja osallistamisessa
Mentimeterin avulla pystyy osallistamaan oppilaita. Se on oiva työkalu vuorovaikutukseen ja oman mielipiteen kertomiseen. Opettajan täytyy luoda itselle tili. Saatavilla on myös maksuton versio, joka riittää ainakin alakoulussa vallan mainiosti. Oppilaiden ei tarvitse kirjautua, vaan he liittyvät opettajan luomaan Mentimeteriin koodin avulla.
Oppilaiden vastauksia voi käydä läpi ensin vaikka parin kanssa ja sitten vielä koko ryhmän kesken.
Esim.
Ensin kerrotaan parille, mitä kirjoitti ja yksi asia, jonka joku muu kirjoitti.
Sitten opettaja voi pyytää esim. kolmea oppilasta kertomaan ääneen, mitä ajatuksia vastauksista nousee. Nämä keskustelut ovat olleet aina todella mielenkiintoisia.
Eheytetty oppimistehtävä: supersankarit maapalloa pelastamassa
Tässä tehtävässä harjoitellaan englannin oppiainetavoitteita T3, T6, T9 ja T11. Tehtävä on ollut osa 5.-luokkien MOK-opiskelukokonaisuutta. Kokonaisuuteen integroituu ympäristöoppi ja sen oppiainetavoitteet T1, T3, T10 ja T11. Tässä projektissa harjoitellaan myös yhteisöllistä työskentelyä, sillä tehtävän suunnitteluvaihe tehdään yhdessä ryhmän kanssa. (Yhteinen työskentelypohja oikealla alhaalla.) Oppilaat tekivät tuotoksena videon, jossa heidän suunnittelemansa supersankari kertoo itsestään ja työstään maapallon hyväksi. Tehtävä on mahdollista toteuttaa myös kirjallisena versiona.